Ciężko byłoby wykonać dobry trening siłowy, jeśli nie mielibyśmy do dyspozycji sztangi treningowej. Pomimo wielu innych nowoczesnych akcesoriów i urządzeń treningowych, klasyczny gryf treningowy oraz jego różne odmiany wciąż stanowią podstawę treningu siłowego. Z długich oraz krótkich gryfów korzystają zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Tak więc osoby, chcące skompletować swoją domową siłownię powinni w pierwszej kolejności skupić się na zakupie tego podstawowego elementu każdego miejsca fitness.

Jak można wykorzystać sztangę treningową?

Posiadając samą sztangę treningową możemy zaplanować już całkiem sensowny trening siłowy. Oczywiście, aby w jak największym stopniu ją wykorzystać, warto zaopatrzyć się również w dodatkowe obciążenie na sztangę. W ten sposób możliwy wachlarz ćwiczeń do wykonania będzie znacznie szerszy. Za pomocą długiego gryfu do ćwiczeń można przeprowadzić efektywny trening każdej partii ciała. Co więcej, w zależności od dokładnego wykorzystania, można przeprowadzić ciężki trening siłowy, crossfit, wytrzymałościowy, czy też ogólny trening fitness.

Zastosowanie sztangi do ćwiczeń jest bardzo szerokie, a w większości przypadków ograniczeniem może być jedynie ludzka wyobraźnia. Ze sztangami trenują nie tylko zawodnicy trójboju siłowego, kulturyści, ciężarowcy, czy też sztangiści. Również lekkoatleci, piłkarze, koszykarze, czy też biegacze wykorzystują profesjonalny sprzęt treningowy typu sztanga, aby móc wzmocnić mięśnie swojego ciała.

Sztangi do ćwiczeń – rodzaje

Producenci sprzętu fitness od lat starają się zaspokoić potrzeby klientów w jak największym stopniu. Stąd też na rynku można spotkać sztangi do ćwiczeń w różnych wariantach.  Do najpopularniejszych odmian gryfów treningowych należy zaliczyć sztangi:

  • olimpijskie,
  • proste,
  • lekko łamane,
  • mocno łamane,
  • krótkie,
  • długie,
  • w stylu kratownicy.

Najczęściej wykorzystywaną sztangą jest oczywiście gryf prosty. Może on liczyć 120 cm, 180 cm, a nawet 220 cm. Są to najbardziej powszechne długości długich sztang. Z pewnością niektórzy producenci są w stanie wykonać sztangi na zamówienie o innej długości, jeśli tylko klient miałby taką potrzebę. W zależności od rodzaju gryfów, można w większym bądź mniejszym stopniu zaangażować daną partię mięśniową. Klasyczny długi gryf lub gryf olimpijski wykorzystuje się najczęściej do podstawowych ćwiczeń siłowych (wyciskanie leżąc, przysiad, martwy ciąg). Z kolei inne odmiany sztangi można wykorzystać do ćwiczeń izolowanych na ramiona bądź do bardziej wymyślnych ćwiczeń.